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作品解説/「ガラス彫刻」シリーズ

「ガラス彫刻」シリーズ

 

物理学的には「固体」でも「液体」でもないガラスの曖昧さは、ホーン作品の両義性、多義性を象徴するものでしょう。水を湛えた器のように見えるこの作品は、実は数百キログラムものガラスの塊です。ガラスが途方もない時間をかけてゆっくりと鋳造される過程は、溢れ出る灼熱のマグマが流れて固まり地面を形成したアイスランドの大地、あるいは融解と凍結を繰り返し地層のように時を重ねた氷河の氷をも想起させます。窓から自然をとりこむ空間に設置された8つのガラス彫刻は、周囲を映し出しながら、また巨大なレンズとして光を拡散しながら、静と動、穏やかさと荒々しさ、表層と深淵、透明感と重量感といった、相反する性質を内包しています。タイトルには、文学作品や歌詞などから引用した多様なテキストを冠し、作品に新たなレイヤーを加えています。

 

The unresolved nature of glass, as a substance that from the perspective of physics is neither solid nor liquid, echoes the ambiguous and open-ended nature of Horn’s work. Each of these pieces, whose surfaces can evoke the appearance of water, is actually a block of glass weighing hundreds of kilograms that is slowly annealed in molds over great lengths of time. This process is reminiscent of the geology of Iceland, where red-hot lava wells up from underground, flows and solidifies to form the soil, and the ice of glaciers accumulates to form strata as it repeatedly thaws and freezes over the centuries. Eight glass sculptures, installed in a gallery with a view of the forest outside, reflect their surroundings and diffuse light while simultaneously containing contradictory qualities––static and dynamic, gentle and rough, surface layer and abyssal depth, transparency and massive volume. The titles, incorporating diverse quotations from sources including literature and song lyrics, add new layers of meaning to the works.