作品解説/《マリリン》 ドローイング
《マリリン》 ドローイング
マリリン・モンローをモティーフとした映像作品《マリリン》(2012年)では、ウォルドーフ・アストリア・ホテルの室内備え付けの便箋に、彼女の筆跡によって言葉が書き連ねられていく様子が映し出されます。
筆跡は手の動きの痕跡そのものであり、書いた人の記憶や気配を色濃く宿していますが、映像が進むにつれて、それがマリリン本人ではなく彼女の手記や筆跡を学習した機械によるものであることが明かされ、私たちが感じていた気配がつくりものであったことに気づかされます。
《マリリン・モンロー、降霊術の準備》のシリーズでは、パレーノの繊細かつ巧みな線描によって万年筆のペン先やその陰影が描かれることで、今まさに文字が書きつけられているかのような幻想を生み出しており、同じ画面上にいくつもの時空の層が重ねられています。
Marilyn drawings
In the film Marilyn (2012), set in the Waldorf Astoria Hotel, we see words being written on the hotel’s letterhead, seemingly in Marilyn Monroe’s hand.
Vividly capturing the hand’s movements, handwriting seems to be imbued with the memory and presence of the writer. However, as the film unfolds, it is revealed that the writing is not Marilyn’s, but produced by a machine trained on her intimate notes and handwriting style, exposing the presence we sensed as a fabrication.
In the series Marilyn Monroe, in Preparation for a Spiritist Session, Parreno’s meticulous and masterful line drawings of a fountain pen nib and its shadows conjure the illusion of words being written live, generating multiple layers of time and space within a single picture.